Cez Himaláje s paraglajdom - pokračovanie

01.03.2016
cez-himalaje-s-paraglajdom-pokracovanie

Kapitola druhá: Ďaleko vzadu

Baralacha La (4850m) je horský prechod v pohorí Zanskar, na križovatke z údolia Spiti. Ladakh a Lahaul sa tu stretávajú a v staroveku bol súčasťou obchodnej cesty. Na severozápad tečie rieka Bhagat, zatiaľ čo Chandra tečie na juh. Blízko pod Baralacha-la sa nachádza krásne smaragdové jazero Suraj Tal (Slnečné jazero). Kondenzačná hladina bola nižšie ako naša nadmorská výška, čiže pri prejazde sme boli v oblaku. Snehová búrka a silný vietor, takže sme si nevideli ani na špičku nosa.

 

Cesta pokračuje ďalej cez horské prechody Lachung La (5059m) a Taklang La (5328m), až sa dostávame do mesta Leh. Nezostávame v ňom dlho, len vybaviť povolenia a ísť niekam za skutočným dobrodružstvom. 6.11.2015, šesť hodín ráno: začiatok cesty k vrcholu Kardung La. Stúpanie trvá tri hodiny, sneh pokrýva hornú hranicu 500-600m pod úrovňou vrcholu. Nadmorská výška Kardung La je 5359m (17 582ft). Miestne nápisy a desiatky predajní košieľ a suvenírov  v Leh nesprávne tvrdia, že jeho výška je 5602m (18 379ft) a že je najvyšším, motorovým vozidlom zjazdným horským prechodom na svete. Pár minút kamerovania a fotenia a moje prsty sú ako zmrzlina. Rozmrzli mi až niekde vo vojenskej stanici Severné Pullu pri vynikajúcom jedle zvanom Momo o dve hodiny neskôr.

 

Prechádzame dedinkou Khalsar, zničenej lavínou skál alebo skalným zosuvom. Prichádzame do dedinky Panamic - oblasti horúcich prameňov, dobre známych turistom. V tejto dobe už len miestni ľudia prichádzajú, aby si oprali háby, ale aj sami seba. Budovanie základného tábora sme zvolili hneď vedľa kúpacej oblasti. Nie je potrebné ani dvadsať krokov na dosiahnutie šialene horúcej vody v mrazivom počasí (denné teploty -5 až +5 , nočné až do -25/-30). Mnoho vojenských nákladných áut, prechádzajúcich denne okolo, prezrádza, že nebudeme veľmi vzdialení od hraníc s Pakistanom. Takže sme sa rozhodli nasledovať ich cestu, pokiaľ to bude možné. Zastavila nás hraničná kontrola v blízkosti obce Sasoma, menej ako 35km od ľadovca Siachen, kde je vojenská základňa. Siachen Glacier leží na mieste, ktoré oddeľuje euroázijskú dosku od indického subkontinentu. Vo veľkej miere zaľadnené časti Karakoramu, niekedy označované ako "tretí pól". S dĺžkou 76km ide o najdlhší ľadovec v Karakorame a druhý najdlhší na svete v nepolárnych oblastiach. Padá z výšky 5753m (18 875ft) nad hladinou mora.

 

Snažili sme sa vzlietnuť na niekoľkých miestach, hike and fly v ťažkých podmienkach Numbra Valley. Jeden z nich bol viac ako jeden vertikálny kilometer. Návšteva veľa krásnych a autentických miest, ako sú jazerá, kláštory či piesočné duny. Žijeme sen v reálnom živote. Povolenie na návštevu za Kardung La sme dostali od lokálnych turistických orgánov  iba na týždeň, takže po siedmich dňoch budeme sa musieť vrátiť do Lehu získať predĺženie.

 

Prieskum stále ešte nie je dokončený, ale rozhodli sme sa navštíviť Pangong Lake (ležiace vo výške asi 4350m). Je 134km dlhé a siaha od Indie do Číny. Približne 60% dĺžky jazera patrí Číne. Jazero je 5km široké na jeho najširšom mieste. Dohromady pokrýva 604km2. V zime jazero zamŕza úplne, napriek tomu, že ide o slanú vodu. Nie je súčasťou povodia Indu a je geograficky izolované. V noci snežilo, málo chýbalo a boli by sme autom vrazili do jazera, pretože viditeľnosť bola naozaj nízka. Nasledujúce ráno nám prináša jeden z najkrajších výhľadovv našich životoch. Povedal som si, že toto miesto by malo byť siedmym divom sveta, alebo aspoň v mojom rebríčku. Na snehom pokrytej  pláži chalani ukazujú svoje zručnosti v groundhandlingu svojich krídel.

 

Na poludnie sa ide smerom k nezabudnuteľnému letu. Ponáhľame sa ku krížu Chang La (5360m), kde stretávame stovky jakov na miestnych pastvinách. Je to vysoký horský priesmyk v Ladakhu. Stúpanie je veľmi strmé a vyžaduje starostlivý prístup k šoférovaniu horským terénom. Snehová prikrývka na niektoých miestach dosahuje aj pol metra na ceste a tak pomáhame domácim , ktorí majú problém. Chang La je horský prechod na ceste k jazeru Pangong z mesta Leh. Meno doslovne znamená "smerom k juhu" alebo "na juhu". Dokázali sme to z iného smeru, ako to turisti zvyčajne robia.

 

Deň meškania z dôvodu získavania povolenia rozšíril náš čas v meste Leh. Hneď po jeho nadobudnutí sme späť na ceste do údolia Numbra. Masív Saser Kangri sa skladá z piatich vrcholov. Najvyšší Saser Kangri I je hodnotený ako 35. vo svetovom rebríčku najvyšších vrcholov. Lietať ponad Numbru a pozerať mu do očí, to bolo niečo.

 

Druhý týždeň sme sa snažili ešte viac lietať ako prvý. Každý deň sme urobili výlet niekam, preskúmali krásne miesta. Jeden ľudský život nie je dosť na to vidieť všetku tú krásu, ktorá sa skrýva za každým rohom. Kamzíci, skákajúci z masívnej skaly na inú, počas túry na horu, rys, čo sa nám ukazoval na krátky moment prvýkrát v našich životoch. Takmer všetko bolo prvýkrát v našich životoch a my sme radi za to, že v očiach miestnych obyvateľov sme boli niečo, čo po prvýkrát videli aj oni. Paragliding tu nikdy nevideli, ako hovorili.

 

Všetko je tu symbiotické, hramonické a my sme máme pocit, že patríme do tejto časti sveta. Plní emócií musíme ale opustiť toto miesto. Naposledy prekročiť Kardung La, bojovať s našim vlastným strachom, ale opäť sme to zvládli. Nasledujúci cieľ je mesto Srinagar, čo je naša posledná zastávka na ceste späť do Billing. Ale súčasná situácia mení náš plán. V blízkosti mesta Kargil sme boli zastavení políciou kvôli lavínovému zosuvu na horskom prechode Zoji La, poslednom horskom prechode na našej ceste. Informácie sú nejasné, vodiči začnú panikáriť a konšpirovat. Niektorí z nich sú viac ako štyri dni uväznení na tomto mieste. Nespočetné množstvo nákladných automobilov, prevádzka ochrnutá v druhom najväčšom meste Ladakhu. Je problém kúpiť niečo pod zub. Šťastie sa usmeje na nás a nasledujúci deň o piatej hodine rannej smieme pokračovať v našej ceste.

 

Každý ide na plný plyn až do mestečka Dras - najchladnejšieho miesta v Indii, čo je ovplyvnené nadmorskou výškou a subarktickým podnebím. Zimy sú chladné, s priemernými minimami okolo -22 °C, až -45 °C na vrchole zimy, ktorá trvá od polovice októbra do polovice mája. Nápis vedľa cesty rozpráva, že ide o druhé najchladnejšie obývané miesto na svete. Verte alebo nie, je tu šialená zima. Po krátkej zastávke spôsobenej políciou, závody na Zoji La pokračujú. Trúbenie, prekročenie povolenej rýchlosti, predbiehanie na cestách, ktoré nie sú vhodné pre takéto manévre . Nakoniec predsa len prichádzame na horský prechod 3528m n. m. Toto miesto je najvyššie, kde bol tank nasadený v boji vo svete – to sa odohralo počas indo – pakistanských bojov.

 

Prechádzame údolím križujúcim dolinu smerujúcu k jaskyni Armanath – jednému z najposvätnejších miest pre hinduistických ľudí. Prichádzame do mesta Srinagar. V tejto oblasti klimatické podmienky sú po dobu troch dní nezlučiteľé  s lietaním. Jeden pokus – prvé stromovanie. V hmle ako mlieko. 665km zostáva na našej púti cez mestá ako je Jammu, Pathankot, Kangra späť na miesto, kde sme pred mesiacom celú výpravu započali. Sme nažive, takže môžeme povedať: misia splnená.

 

Martin Gáborík

 

 

- 5 men show - 3x Slováci , 2x Indi

- Auto - TATA SPACIO

- 4087km na ceste - palivové náklady: cca. 25 000INR

- 11 horských priesmykov prekročili (3x Kardung La)

- 1 mesiac strávený na ceste, čeliac najťažším poveternostným podmienkam, spiac pod hviezdami

- Z celého srdca zamilovaní do Himalájí.

 

Fotky Cez Himaláje s paraglajdom - pokračovanie

Súvisiace články:

Diskusia

TOP Partneri

https://www.sloger.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk Eshop davorin.sk JM SPORT Eshop davorin.sk

Podpor Vetroplacha

Odporúčame vidieť

Partneri