Zoznam článkov od 1 do 17 (z 17)

"Bežec musí bežať so snom v srdci a nie s peniazmi vo vrecku."

(Emil Zátopek)

Paragliding

Hikemalaya

12.11.2016
To nádherné vedomie, že mám dostatok skúseností na to, aby som niekde sám nezahučal, mám bombové vybavenie a môžem sa vybrať preletieť nejaké hory. Lezenie v Tatrách už koncom februára stálo za deravý groš, nuž som sa vybral, prepytujem, do Himalájí.   Z hľadiska lietania je Nepál pomerne vyhľadávaným miestom na kurírovanie z tzv. zimnej depresie. (totiž v zime sa v našich podmienkach nedá skoro vôbec lietať a telo pilota je na tomto stimulante závislé, prejavuje sa najmä zvýšením objemu nadávok pri sledovaní predpovede počasia, bezprizorným poh...   Celý článok
Dvadsať kilogramov v batohu obsahuje paraglide, prilbu, odľahčený stan, baterky a šesť kusov sušenej strovy. Ten batoh nesie na chrbte konštrukčne nenápadný (útly) Ďuro s blonďavou hrivou pod ktorou sa ukrýva továreň na sny. Stopuje zo stredného Slovenska na lietadlo smerujúce z Prahy do Južnej Afriky, priamo do Dračieho hrdla, Drakensbergu .   Konajú sa tam totiž preteky X-berg challenge spočívajúce v prekonaní vzdialenosti 146km divokou a skoro nedotknutou krajinou Drakensbergu, sú inšpirované Redbull X-alps. Pretekárom môže byť ultraprekladač nôh (b...   Celý článok
Kapitola druhá: Ďaleko vzadu Baralacha La (4850m) je horský prechod v pohorí Zanskar, na križovatke z údolia Spiti. Ladakh a Lahaul sa tu stretávajú a v staroveku bol súčasťou obchodnej cesty. Na severozápad tečie rieka Bhagat, zatiaľ čo Chandra tečie na juh. Blízko pod Baralacha-la sa nachádza krásne smaragdové jazero Suraj Tal (Slnečné jazero). Kondenzačná hladina bola nižšie ako naša nadmorská výška, čiže pri prejazde sme boli v oblaku. Snehová búrka a silný vietor, takže sme si nevideli ani na špičku nosa.   Cesta pokračuje ďalej cez horské pr...   Celý článok
Kapitola prvá: Honba za ľadovcom Po zakúpení vozidla Tata SPACIO SUMO s trojlitrovým dieslovým motorom nás čaká balenie a príprava vecí, potrebných pre expedíciu. Sme pripravení začať cestu z Bir Billing - miesto sa stáva bláznivé, pretože Svetový pohár začína zajtra. Na streche je vložených cca. 120l nafty, voda a všetky paraglidingové  veci. Zadné sedadlá sú prerobené na kuchyňu, napriek tomu 5 osôb sedí veľmi pohodlne. V technickom sa uvádza počet miest na sedenie 10. Skrz Mandi a Manali mierime na horský prechod Rohtang  - nazývajú to hromada mŕ...   Celý článok
Na začiatok, sa Vám problematiky pravdepodobne neznalých, posnažím priblížiť ako sa v hike&fly alebo francúzky, menej používaný názov, vol-biv, preteká.   Celá idea je o spojení dvoch aktivít voľného pohybu v prírode, turistiky (behu, ľahkého lezenia, ferraty) a lietania na paraglidovom krídle. Preteká sa väčšinou na vzdialenosti ktoré nie je možné prekonať za jeden deň ani ak by bolo počasie perfektné a dalo sa letieť naozaj ďaleko, teda niekoľko stoviek kilometrov. Sú to preteky tímov, ktoré sa skladajú z atléta a supportu. Atlét je  ten ...   Celý článok

Bornes to fly

14.12.2015
Na začiatok sa vám, problematiky pravdepodobne neznalým, posnažím priblížiť, ako sa v hike&fly (alebo po francúzky vol-biv) preteká. Celá idea je o spojení dvoch aktivít: voľného pohybu v prírode, turistiky (behu, občas ľahkého lezenia, ferraty) a lietania na paraglidovom krídle. Preteká sa väčšinou na vzdialenosti, ktoré nie je možné prekonať za jeden deň, ani ak by bolo počasie perfektné a dalo sa letieť naozaj ďaleko, teda niekoľko stoviek kilometrov. Sú to preteky tímov, ktoré sa skladajú z atléta a supportu. Atlét je  ten čo letí a cvála ...   Celý článok
Pocasie sa lepší, prichádza dalšie babie leto. Dni sú už dost krátke, termiky na prelety je zo dna na den pomenej, prichádza cas na chodecko-bežecký tréning. Plán bol iný, rozhodne menší a kratší a možno aj jednoduchší ako ten, ku ktorému sme dospeli. Kriván, prípadne z Lomnického sedla zhucat pod Slavkovský a potom hore a zletiet aj Slavkác, to bol prvý Zdenov nápad. Ale vzhladom na vietor, ktorý mal byt okolo obeda až juhozápadný, navrhol, že by sme dali Slavkovský štít, ale rovno tri krát! Nechat auto na Hrebienku, vydupat to ešte za tmy hore, s východ...   Celý článok

Hike and Fly.

04.03.2014
V  tomto článku by som rád opísal nový outdoroový štýl, ktorý je vlastne kombináciou dvoch horských aktivít: turistiky a lietania na padáku. Väčšina Hike&Fly nadšencov si chcú vychutnať výstup ako aj let. Skrz túto kombináciu dvoch aktivít v prírode zažijeme oveľa intenzívnejší a emocionálnejší zážitok a túre dodáme určitú kvalitu.   H&F nadšenci to praktizujú z rôznych príčin. Extrémni športovci chcú čím skôr stáť na vrchole, ale na druhej stráne nechcú ísť dole peši, alebo hobby piloti chcú spraviť niečo pre svoju kon...   Celý článok
  Preteky, o ktorých budem teraz písať, sú podľa organizátorov „ Nür für die Härtesten unter der Sonne“ teda pre tých najtvrdších (mužov) pod slnkom. Ženy majú vstup na trať zakázaný, aj keď mnoho z nich by akisto dokázalo mužských konkurentov poriadne vyzvŕtať, ako to býva napríklad na českom Andrenalincupe. O čo teda ide? Pre tých, ktorí nikdy o Dolomitenmannovi nečítali a ani nevideli nejaké to video, uvediem pár faktov. Ide o preteky štvorčlenných družstiev, v ktorých si športovci odovzdávajú štafetu naprieč 4 disciplínami. Tento rok bolo n...   Celý článok
Na Slovensku vzniklo ojedinelé podujatie, súťaž trojčlenných štafiet bajker – letec – bežec. Taký malý slovenský Dolomitenmann. Číslo v názve sa vzťahuje k výročiu 700 rokov od udelenia mestských výsad Žiline a miesto konania je tým pádom jasné: Straník. Lebo ľudia z X-air paragliding to celé spáchali.   14. október, počasie na prvý pohľad nič moc, ale našťastie južný vietor. Bajkerom a bežcom je to ukradnuté, len lietači sa modlia, aby namiesto lietania nemuseli zo Straníka dolu na odovzdávku utekať po svojich :-) Ale dopršalo, letieť sa...   Celý článok
Švajčiara Ueliho Stecka už pravdepodobne boľavá noha, kvôli ktorej sa musel vzdať účasti na newyorskom maratóne, nebolí až tak veľmi. V auguste tohto leta dal totiž znovu o sebe vedieť a to presne tým spôsobom, na aký je horolezecký svet zvyknutý: rýchlostným rekordom v kopcoch. Zase to bolo niečo na neuverenie a uveriť tentoraz museli Eiger, Mních a Jungfrau. Tri dominanty Bernských Álp. So svojím priateľom Markusom Zimmermanom využil Steck jeden nádherný augustový letný deň, aby uskutočnil svoj ďalší bláznivý projekt. Cieľom bolo tento raz vystúpi...   Celý článok
    Paragliding má za sebou vo svete viac ako 30 ročnú tradíciu a ako každý iný šport sa vyvíja rôznymi smermi. Niekoho lákajú dlhé prelety a dokáže za nimi cestovať cez pol sveta a ísť lietať do Južnej Afriky, Brazílie či Kene aby tam preletel až 400 a viac kilometrov počas jedného letu. Niekto zasa vyhľadáva ultraľahkú výstroj, s ktorou môže na ľubovoľný kopec vyšliapať po svojich a v tichosti zletieť do údolia. Lietanie preletov takzvané „cross country“ je podobne ako každý iný plachtársky šport založený na kombinácii vhodných povet...   Celý článok
Sezóna 2012 začína a všetci sme zvedaví, čo nám prinesie... Kým sa to dozvieme, pripájam pár obrázkov so záveru tej minuloročnej, ktorá sa niesla v znamení tandemového lietania. Je to spôsob ako si môžu splniť sen o lietaní aj tí obyčajní smrteľníci :)   Viac o lietaní sa dozviete v článku dole...   Jožo Šleboda ( http://tandem.jadro.sk )    ...   Celý článok
Paragliding           Letecká sezóna sa nám pomaly rozbieha, no ešte to nie je celkom to čo potrebujeme, takže na články o prvých preletoch musíme pár dní počkať, ale kuknúť na pekné Igiho foto z minulého roka sa určite oplatí... J.Š. ...   Celý článok
Paraglidistu je ťažko zabiť... Toto všeobecne známe Igiho konštatovanie asi naozaj platí. Necelý mesiac pred zimným slnovratom, keď sú všetci ostatní / normálni / piloti bezmotorových lietadiel dávno uložení k zimnému spánku sme sa opäť v hojnom počte zišli na ďalšej novembrovej akcii. My si jednoducho nedáme pokoj. Tento krát padla voľba na mohutný hrebeň Braniska. Podľa predpovedí by nám malo počasie priať práve v tejto lokalite takže hurá na kopec, snáď to bude dobré... Niečo pred dvanástou sa už Andyho Galloper natrieskaný pilotmi a p...   Celý článok
Tak sa takmer po dvoch mesiacoch mizerného počasia konečne ukázalo pár krajších dní. Napriek tomu, že nesmoklí už od piatku, na kopec sa pre množstvo objektívnych príčin dostávam až v nedeľu. Nevadí, veď aj tak nič nefúkalo takže na svoje si prišli len naši motoroví kolegovia, ktorí brázdili oblohu nad Spišskou Belou až do totálneho vyčerpania pohonných hmôt a fyzických síl... Od soboty však meteogram sľubuje ideálne podmienky na nedeľné polietanie v Lendaku a ja riešim dilemu, či mám na kopec vziať klientov a tandemový padák, alebo otest...   Celý článok
Lietanie na padákových klzákoch - paragliding sa v súčasnosti radí k najmladším a zároveň najdostupnejším formám športového lietania. Jeho podstatou je pohyb v 3D priestore za pomoci špeciálne skonštruovaného krídla, ktoré na rozdiel od všetkých lietajúcich zariadení ťažších ako vzduch nemá pevnú nosnú plochu, ale je ušité z látky, nosných šnúr a popruhov. Z toho vyplýva, že padákový klzák bude relatívne jednoduché, lacné a skladné lietadlo, ktoré sa navyše vyznačuje nenáročnou pilotážou, takže je priam predurčené slúžiť naozaj širok...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 17 (z 17)
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.